ECOLOGIE

De vrije schrijvers
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast » 26-12-2009 15:05

De Kopenhagen conferentie over voedselzekerheid


Voor de 193 nationale delegaties bijeenkomst in Kopenhagen voor de VN-conferentie over klimaatverandering in december, de redenen voor bezorgdheid over de klimaatverandering sterk uiteen. Voor de delegaties uit laaggelegen eiland landen, de voornaamste zorg is de stijgende zeespiegel. Voor landen in Zuid-Europa, klimaatverandering betekent minder regenval en meer droogte. Voor de landen van Oost-Azië en het Caribisch gebied, krachtiger stormen en stormvloeden zijn een steeds grotere zorgen. Deze conferentie over klimaatverandering is over al deze dingen, en nog veel meer, maar in een zeer fundamentele zin, het is een conferentie over voedselzekerheid.

We moeten verder gaan dan ijs smelten om te zien dat de wereld in de problemen op het levensmiddel voorkant. Het smelten van de Groenlandse en West-Antarctische ijskappen is het verhogen van de zeespiegel. Als de ijskap van Groenland waren volledig smelten, zou stijging van de zeespiegel met 23 meter. Recente prognoses laten zien dat het zou kunnen stijgen tot 6 meter in deze eeuw.

De wereld rijst oogst is bijzonder kwetsbaar voor de stijgende zeespiegel. A World Bank kaart van Bangladesh blijkt dat zelfs een 3-meter stijging van de zeespiegel de helft van de riceland in dit land van 160 miljoen mensen zouden dekken. Het zou ook overspoelen derde of meer van de Mekong-delta, die de helft van de rijst in Vietnam, nummer twee van de wereld rijst exporteur produceert. En het zou dompelen delen van de 20 of zo andere rijstteelt rivierdelta's in Azië.

De wereldwijde smelten van gletsjers is van nog grotere zorg. De World Glacier Monitoring Service in Zwitserland heeft onlangs het achttiende achtereenvolgende jaar van krimpende gletsjers gemeld. Afsmelten van gletsjers in de Andes, de Rocky Mountains, de Alpen, en in de gebergten van Azië.

Het is de verdwijnende gletsjers in de Himalaya en het Tibetaans Plateau, die van de meeste zorg, omdat hun ijs smelt in stand houdt de stroom van de grote rivieren van India en China - de Indus, de Ganges, Yangtze en de Gele rivier-tijdens de droge seizoen. Dit ijs smelt dus ook de voedingsbodem van het irrigatiesystemen die afhankelijk zijn van deze rivieren.

Tandong Yao, een van de toonaangevende glaciologists van China, die voorspelt dat twee derde van de gletsjers van China zou kunnen worden gegaan in 2050, zegt "de full-scale gletsjer plateau krimp in de regio zal uiteindelijk leiden tot een ecologische catastrofe."

Het zal ook leiden tot een humanitaire ramp. China is de grootste producent ter wereld van tarwe. India is nummer twee. (De Verenigde Staten is de derde.) In tegenstelling tot de Verenigde Staten, de meeste tarwe geteeld in China en India wordt geïrrigeerd. Met rijst, deze twee landen totaal domineren de wereld oogst. De verwachte smelten van deze gletsjers in Azië vertegenwoordigt de meest massieve bedreiging voor de voedselzekerheid in de wereld ooit heeft gezien.

De vooruitzichten voor de oogsten van tarwe en rijst, in deze twee landen, elk met meer dan een miljard mensen, zijn overal van zorg. We leven in een geïntegreerde wereld voedsel economie, waar een tegenvallende oogst overal kunnen rijden tot de prijzen van voedingsmiddelen overal.

Stijgende temperatuur ook rechtstreeks invloed op de opbrengst. In een studie gepubliceerd door de Amerikaanse National Academy of Sciences, een internationaal team van wetenschappers bevestigd de regel van de duim tussen de opkomende gewas ecologen dat voor elke 1 graad Celsius stijging van de temperatuur boven de norm tijdens het groeiseizoen, kunnen we verwachten een 10-procent daling van de tarwe en rijst opbrengsten. In een wereld met beperkte graanvoorraden-een wereld die is slechts een slechte oogst uit de buurt van de chaos in graan-markten een gewas-krimpende hittegolf in een grote graan-producerende regio kan leiden tot een politiek destabiliserend voedseltekorten.

De afgevaardigden zijn bijeenkomst in Kopenhagen tegen een achtergrond van verspreiding van de honger. Voor een groot deel van de late 20e eeuw, werd het aantal hongerige mensen af, maar het dieptepunt in de late jaren 1990 op 825 miljoen euro. Vervolgens draaide zich naar boven, tot 870 miljoen in 2005 en het passeren miljard in 2009. De combinatie van stijgende zeeën, smeltende gletsjers en gewassen verdorren hittegolven kon duwen tot deze nummers nog sneller, waardoor miljoenen meer gezinnen om te proberen te overleven op een maaltijd per dag.

We zijn in een race tussen politieke tipping points en natuurlijke tipping points. Kunnen we het verminderen van koolstofdioxide-uitstoot snel genoeg om het smelten van de ijskap van Groenland houden onomkeerbaar? Kunnen we dicht kolengestookte centrales snel genoeg om op te slaan op zijn minst de grotere gletsjers in de Himalaya en op het Tibetaanse plateau? Kunnen we kop eraf gewassen verdorren hittegolven van steeds grotere intensiteit? Dit zijn voedselzekerheid kwesties. Dit is wat Kopenhagen over.

Gast

Bericht door Gast » 26-12-2009 15:41

Tja , en de wereld is ook al 10 keer vergaan ondertussen volgens de geleerden.

En er kan een meteoriet inslaan over een half uur....enz , enz !!
Ik word een beetje moe van dat mallootige CO2 gedoe !! :evil: :evil:


.

Gast

Bericht door Gast » 26-12-2009 16:04

Paulus ,,, ik ben het helemaal met je eens ! Gewoon misbruik maken van de angst van de mens , daarom geloven de meesten ook in God.
Nu moeten wij ook niet denken dat wij maar ongestoord verder kunnen gaan met van deze mooie aarde een vuinisbelt te maken , wij zijn ook verantwoordelijk voor ons nageslacht , niet dan ?

Het is in deze tijd van onpersoonlijk , ongeintreseerd , egoistisch gedrag zo dat wij meer moeten doen aan gemeenschappelijke interesses , meer collectief bezig zijn , zoals sport , kultuur en onderwijs.
Dit kan echter alleen met een progressieve, moderne, ondernemende regering. Daar moet eerst aan gewerkt worden !

Gast

Bericht door Gast » 26-12-2009 16:28

Ik denk dat iedereen op zijn/haar manier al veel doet.
Maar op een gegeven moment houd het op .
En vooral als er een slaatje uit word geslagen!(lees de al maar stijgende miliieu-belastingen)
Het laatste heeft bij mij te weeg gebracht dat ik niets meer uitsorteer!,de beloning elk jaar is nog meer belasting heffen.
Ze sorteren hetzelf maar uit , ik doe het niet meer !


.

Soef
opperhoofd
opperhoofd
Berichten: 8912
Lid geworden op: 06-10-2009 16:56

Bericht door Soef » 26-12-2009 16:39

Hier sluit ik me bij aan Paul
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 26-12-2009 16:52

paules-huizen schreef:Ik denk dat iedereen op zijn/haar manier al veel doet.
Maar op een gegeven moment houd het op .
En vooral als er een slaatje uit word geslagen!(lees de al maar stijgende miliieu-belastingen)
Het laatste heeft bij mij te weeg gebracht dat ik niets meer uitsorteer!,de beloning elk jaar is nog meer belasting heffen.
Ze sorteren hetzelf maar uit , ik doe het niet meer !


.
Ik vrees dat wij tegenwoordig ook weer alles in de grijze bak gooien.
Voorheen deden we braaf mee met flessen/karton/plastic apart wegbrengen.
Nu niet meer. Het heeft geen enkel voordeel, je wordt alleen maar gestraft met hogere belastingen.
Wij doen niet meer mee. :(

Gast

Bericht door Gast » 27-12-2009 02:01

Dank Abel en Edel , ben ik niet de enigste!
Mijn zoon werkte bij het GAD (gewestelijke afvalstoffendienst)en die moest het groen afval gewoon storten bij het grijsafval , want anders hebben ze een tekort aan bacterieen die de boel afbreken.
Dus we worden genaaid aan alle kanten , zoals gewoonlijk!! :evil: :evil:


..

Gast

Bericht door Gast » 27-12-2009 15:08

Het is juist wat jullie schrijven ! In Nederland is alles SUPEROVERDREVEN , als je ziet hoe ONTWIKKELINGSLANDEN en de USA met het milleu omgaan, zijn wij het voorbeeld van mierenneuken en op alle slakken zout leggen.
De enorme vuilnisbelten in heel Z-Amerika (Methaangassen) bederven de OZONKAP.
USA en China , zijn de grootste vervuilers , zijn moeten het voorbeeld gaan geven , Nederland moet meedoen , maar niet overdreven en uit ALLE milleuproblemen munt slaan.
Het is beter voor de Nederlandse bevolking om bodemloze putten te dempen , alleen ontwikkelingsgeld waar het DIREKT bij de bevolking komt effectief , met matriaal , niet met geld , dan blijft de helft aan de strijkstok hangen , ook daar !
Lees het volgende alarmerende verslag ,,,,


DOOD DOOR SCHULD !


Hoewel er in deze wereld mensen rondlopen met een onverantwoordelijk gedrag, moeten we ervoor zorgen dat de natuur op het land, zee en lucht beschermd wordt . SOMONCA, INC, is een aangewezen doelgroep om over de noordkust van de Dominicaanse Republiek met haar natuurlijke rijkdommen, zoals koralen, vissen, stranden en het ecosysteem van de zee te beschermen. De "Sosua-rivier" is een voorbeeld van ons streven om de ernstige vervuiling tegen te gaan.

Aan de noordkust vinden er olielozingen plaats door schepen, dit brengt grote risico's voor de stranden en het visbestaan met zich mee, zo dat er zelfs nu al enorme schade is aan de Koralen en het leven van de vissen! Een incident van een paar jaar geleden was heel schokkerend ! Een Containerschip dumpte, 60 mijl van de kust van de Dominicaanse Republiek, 50 ton afgewerkte olie in zee, met als resultaat een enorme vervuiling en een grote zwarte massa smurrie voor de kust van Puerto Plata.
De ramp werd nog groter doordat twee walvissen, moeder en dochter, op dat moment tussen de zwarte massa zwommen en dat ze stikten in deze vieze giftige smurriemassa. Voor deze onverantwoordelijke daad, krijgt men Internationaal een zware straf, maar de autoriteiten hier zijn nog niet zover dat zij begrijpen dat deze buitensporigheden voorkomen moeten worden, door als voorbeeld zware sancties te stellen.

We noemen dit een slachting van de eerste orde en een misdaad tegen de natuur. Maar helaas moeten wij dergelijke misdrijven met lede ogen aanzien , dit tot wij zelf het heft in handen kunnen nemen om dit soort onverantwoord gedrag te kunnen voorkomen !
(zie verder in wwwsomonca.com

Gast

Bericht door Gast » 29-12-2009 14:02

ELFSTEDENTOCHT

Zo koud in Nederland , zoveel sneeuw en regen !

,,, ware het niet dat er in delen van Africa Z-Am en het Aziatische deel van de wereld grote droogte heerst zou ik inderdaad de "Globalwarming" naar het rijk der fabeltjes sturen , maar helaas zijn er delen van de wereld waar er wel ernstige problemen zijn met water en andere delen juist zoveel dat er overstromingen zijn , zoals hier in de Dominicaanse Republiek en Jamaica !

Afbeelding[URL=http://img696.imageshack.us/i/avon ... .jpg[/img]Afbeelding[/url]

Gast

Bericht door Gast » 29-12-2009 14:26

Ik geloof niet in global warming...wel in klimaatsverandering/verschuiving..en dat hoort bij de natuur.

Ook vroeger zijn die overstromingen,hoe erg ook ,er geweest,maar het nieuws kwam niet zo ver als nu.
De mensen gaan aan het water wonen,logisch...maar ook de eerste plek waar het in geval van overstroming fout gaat.

Plaats reactie