ECOLOGIE

De vrije schrijvers
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast » 29-12-2009 14:29

Is´t Echt? schreef:Ik geloof niet in global warming...wel in klimaatsverandering/verschuiving..en dat hoort bij de natuur.

Ook vroeger zijn die overstromingen,hoe erg ook ,er geweest,maar het nieuws kwam niet zo ver als nu.
De mensen gaan aan het water wonen,logisch...maar ook de eerste plek waar het in geval van overstroming fout gaat.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!!

Gast

Bericht door Gast » 30-12-2009 20:11

Aan het einde van 2009 is er zoveel over ons milleu gesproken dat het goed is om samen te vatten wat belangrijk is en niet !
GLOBALWARMING ? Waar of niet waar ? Ja het is waar ! Schuld van de vervuiling , ja maar niet alleen , spelen ook natuurlijke factoren mee , zoals de geschiedenis herhaald zich.
Wil natuurlijk niet zeggen dat wij maar lekker door kunnen gaan , wel belangrijk is dat wij ons niet onnodig geld uit onze zak laten kloppen door de politiek of milleufanaten.

Al met al gewoon doorgaan met alternatieve energie , zoals zon en wind energie , word niemand slachter van ! Adios.

Afbeelding URL=http://img683.imageshack.us/i/zo ... .jpg[/img]Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 30-12-2009 20:35

:!:

Gast

Bericht door Gast » 30-12-2009 22:12

Ik praat vervuiling zeker niet goed, maar onderschat de natuur niet.
Er zijn heel wat bacterieen die het vuil kunnen wegwerken.

Gast

Bericht door Gast » 31-12-2009 14:53

johannesvanderkruijt schreef:Ik praat vervuiling zeker niet goed, maar onderschat de natuur niet.
Er zijn heel wat bacterieen die het vuil kunnen wegwerken.
Dit is inderdaad zo ! Hier in de DR , (dit is één van de meest vervuilde landen in de Caraiben) hebben wij enorme vuilnisbelten , de bewoners flikkeren echt alles van zich af , geen idee wat zij aan het doen zijn , maar na een paar jaar zie je er niets meer van planten en bomen overgroeien het vuil en vreten het op ! Ik zal er eens wat foto,s van maken. zo voor ons is er maar één oplossing internationale aanpak , wil het vuil ons niet over de oren groeien ! Nederland doet het echt niet zo slecht en is een wereldlijk voorbeeld van hergebruik en uitstoot van CO 2 gassen.
Samen met Duitsland, Denemarken en andere West-Europese landen kunnen zij het voortouw nemen.
Wil niet zeggen dat men op alles belasting moet heffen , ik ben meer voor onderwijs , voorlichting en vrijwillige basis.

Gast

Bericht door Gast » 01-01-2010 21:10

DE MENS EN ZIJN VERNIETEGINGSDRANG
AfbeeldingAfbeelding

Mens veroorzaakt uitstervingscrisis amfibieën

GLAND - Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van de grootste uitstervingscrisis sinds het verdwijnen van dinosauriërs miljoenen jaren geleden. Vooral amfibieën worden met uitsterven bedreigd. Ze prijken dinsdag bovenaan de lijst van bedreigde diersoorten van het Internationaal Comité voor Natuurbehoud (IUCN).

Van de 47.677 onderzochte dier- en plantensoorten worden er 17.291 met uitsterven bedreigd. 869 soorten zijn al uitgestorven of bestaan alleen nog in gevangenschap. De oorzaken zijn onder meer het massaal kappen van bomen, het leegvissen van oceanen, milieuvervuiling en klimaatverandering. Zo staat de Kihansi Spray Toad, een pad die alleen voorkomt in de omgeving van de Kihansi watervallen in Tanzania, op het punt van uitsterven door de aanleg van een dam. De hoeveelheid water in zijn leefgebied is daardoor met 90 procent afgenomen.

De IUCN roept op zo snel mogelijk het verlies aan biodiversiteit te stoppen. Volgens de directeur van de Nederlandse afdeling van IUCN is er genoeg kennis voorhanden om de economie zo in te richten dat het binnen de kritieke grenzen past die de ecologie stelt. Nieuwe technologieën in de landbouw, bos- en waterbeheer kunnen bijdragen aan grootschalig ecosysteemherstel.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) stelt dat niet alleen overheden maar ook consumenten hun steentje kunnen bijdragen. Vakantie vieren in eigen land, een dag geen vlees eten, houten tuinmeubelen met het FSC-keurmerk kopen of een verantwoord gevangen vis grillen zouden de druk op de biodiversiteit aanmerkelijk verlagen.Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 01-01-2010 21:19

Garry.

Zou je de entertoets wat vaker willen gebruiken in je zinnen,
zodat de tekst helemaal in beeld komt en niet zoals nu..we naar rechts en links moeten scrollen.. :roll:
Please.. :roll: :wink:

Gast

Bericht door Gast » 01-01-2010 21:38

Het Wereld Natuurfonds?

WNF en Solidaridad steunen ontbossing en gifsoja

In de Braziliaanse stad Campinas is een voorstel voor 'verantwoorde' soja aangenomen door sojabedrijven, afnemers en een paar NGO's zoals het Wereld Natuur Fonds.

Het criterium over ontbossing, dat op het allerlaatste moment gepubiceerd werd, tolereert ontbossing op grote schaal. De sojaproducent moet alleen aantonen dat er geen primair bos of gebieden met hoge biodiversiteit zijn gekapt. Secundair of zich herstellend bos, mag dus gewoon gekapt worden voor 'verantwoorde' soja. Ook op land met primair bos dat pas geleden gekapt is (tot en met mei 2009), mag soja met panda-logo verbouwd worden. Dat meldt de actiegroep Gifsoja.nl

Naar verluid is de Braziliaanse vereniging van sojaboeren APROSOJA gisteren uit de RTRS gestapt, omdat ze zelfs dit ontbossingscriterium te ver vonden gaan.
Ook de NGO FUNDAPAZ is uit de RTRS gestapt, omdat zij het proces verder niet de moeite waard vinden.

Met de aangenomen criteria krijgt RoundupReady soja van Monsanto een maatschappelijk en groen randje door steun van een zeer beperkt aantal maatschappelijke organisaties, terwijl een groot aantal andere (zoals Friends of the Earth en Greenpeace) zich juist tegen deze criteria heeft uitgesproken en spreekt van 'greenwashing'. De RTRS vertegenwoordigt geen enkele Latijnsamerikaanse organisatie van kleine boeren.

Initiatiefnemers het Wereld Natuur Fonds en Solidaridad gaan met deze beslissing in tegen hun eigen uitgangspunt dat gentech producten niet toegepast moeten worden voordat uitvoerig is aangetoond dat deze onschadelijk zijn.

Bij de GM soja die nu 'verantwoord' genoemd kan worden is het tegendeel het geval. Roundup Ready soja is nooit goed onderzocht en wordt geproduceerd met enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen. Dit levert bijzonder schadelijke effecten op natuur en omwonenden.

Het label voor 'verantwoorde' soja is ernstige misleiding van de consument, en is een cadeautje voor bedrijven als Monsanto, AHOLD, en de Nederlandse veevoerindustrie. De actiegroep gifsoja.nl zal dan ook aandacht blijven besteden de greenwash van de 'verantwoorde' soja.

Bron:http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=49179

De consument wordt zo langzamerhand vergiftigd zonder dat men
dit weet.... :roll:
Gelukkig worden er al veel mensen wakker...

P.S. excuses Dré, vermoedelijk omdat de vorige berichten ook zo wijd
uit elkaar staat, gaat mijn bijdrage prompt mee :wink:

Gast

Bericht door Gast » 01-01-2010 21:40

Over echte vervuiling gesproken.
Slechts 16 schepen net zo vervuilend als alle auto's in de wereld
'Scheepvaart produceert 6000 x meer vervuiling als autoverkeer'

Afbeelding

Het grootste containerschip ter wereld, de 397 meter lange Emma Maersk, nadert de haven van Rotterdam. Dit enkele schip stoot ongeveer 6,6 x meer zwavel uit dan alle auto's en vrachtwagens in heel Nederland*.


Terwijl de pijlen van de milieubeweging en de overheden zich al jaren richten op de auto van de gewone burger, blijkt de scheepvaart onvoorstelbaar veel meer vervuiling te produceren. Na een jarenlange studie is milieuspecialist Fred Pearce, werkzaam voor de toonaangevende New Scientist, tot de conclusie gekomen dat slechts 16 grote oceaanschepen net zoveel zwavel uitstoten als ALLE auto's in de hele wereld.




Pearce onderzocht met name de gevolgen van het gebruik van de sterk vervuilde, giftige scheepsbrandstof. Volgens hem sterven ieder jaar duizenden mensen als gevolg van de giftige dampen die de schepen achter zich laten, en die vaak dagenlang blijven hangen. De milieuspecialist schat dat, als hier niets aan gebeurt, er de komende 10 jaar tot één miljoen mensen zullen omkomen door de vervuilde uitlaatgassen van schepen.

Grote oceaanschepen gebruiken brandstof die bestaat uit de vuile resten van geraffineerde brandstof die wordt gebruikt door personenauto's en vrachtwagens. Deze scheeps- of 'bunker'brandstof is dikker en bevat een hoog percentage zwavel (sulfur). Het is een goedkope, maar zeer smerige brandstof, die nooit zou worden toegestaan voor gebruik op het land. De in deze brandstof voorkomende chemicaliën kunnen onder andere kanker, ademhalingsproblemen, ernstige ontstekingen en hartkwalen veroorzaken.

Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend ongeveer 6000 x meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer. De grootste schepen zijn tot 400 meter lang en kunnen per stuk 14.000 grote containers vervoeren. Het meeste vervoer vindt plaats tussen Azië en Noord Amerika en Azië en Europa. De reden waarom de schepen zo extreem vervuilend mogen zijn is vanwege het feit dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een zwavelpercentage van 4,5% toestaat in de gebruikte scheepsbrandstof. Dit is 4500 x hoger dan de maximum toegestande hoeveelheid zwavel in autobrandstof in Europa.

De IMO is er morrend mee akkoord gegaan om het zwavelpercentage in 2012 te verlagen tot 3,5% en op de langere termijn tot 0,5%. Het grootste struikelblok om de scheepsbrandstof schoner te maken zijn de kosten. Bunkerbrandstof is goedkoop en in grote hoeveelheden aanwezig.

* In 2009 zijn er 942 miljoen auto's op de wereld. Elk van de 16 schepen stoot dus gemiddeld net zoveel zwavel uit als 58,9 miljoen auto's. Nederland telt dit jaar bijna 8,9 miljoen auto's (7,75 miljoen personenauto's en 1,12 miljoen bedrijfswagens). Bij de voor de hand liggende berekening (58,9 : 8,88 = 6,63) is geen rekening gehouden met het feit, dat het Nederlandse wagenpark veel schoner is dan dat van de meeste andere landen in de wereld, en de werkelijke verhouding daarom nog nadeliger voor de schepen zou uitvallen.

Gast

Bericht door Gast » 02-01-2010 14:59

Jan !!! Ik vind je posting bijzonder goed , geeft aan dat de auto niet alleen milleucrimmineel is , maar de overheid dit vervoermiddel gebruikt als melkkoe , niets minder.
Inderdaad , de scheepvaart is een ramp ecologisch , zij vervuilen bewust de stranden door ALLES in zee te dumpen , wij hebben er hier in de DR een levend bewijs van , met het dumpen van stookolie en ander afval.

Ook de vliegtuigen dragen hun steentje bij , wat denk je van een JUMBO die opstijgt gebruikt dan 20.000 l kerosine !
Zo er is nog genoeg werk aan de winkel in de scheep en luchtvaart.

Plaats reactie