ECOLOGIE

De vrije schrijvers
Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 17:55

Plechtige opening Herman Strauss park
Maandagmiddag 9 november werd in tegenwoordigheid van belangrijke inwoners van Sosúa het Herman Strauss park met een inhuldiging van een plaquette en het planten van enige bomen, officieel voor geopend verklaard. Bij de opening waren de nog in Sosúa wonende Joodse families aanwezig. We zagen daar de voltallige familie Katz en natuurlijk Herman Strauss met zijn vrouw, zoons en schoondochters. Enige zonen van Herman Strauss waren speciaal voor dit evenement vanuit Santo Domingo naar de badplaats overgekomen. Daarnaast was daar de commandant van de verkeerspolitie (AMET), vertegenwoordigers van de Duitse, Engelse, Nederlandse en Canadese woongemeenschap van Mulatta en Lomas Mironas aanwezig.

Herman Strauss park
Het Herman Strauss park is opgericht ter ere van de heer Strauss die veel voor Sosúa heeft betekend en nog betekent. Zijn foundation Herman Strauss verricht veel goed werk ten bate van de gemeenschap en zijn zuivel en vleesfabriek 'Productos Sosúa', heeft veel Dominicanen een bestaanszekerheid geleverd. Het sociaal beleid van het bedrijf wordt nog steeds geroemd. De directie van de firma Tractor Del Norte en de Stichting SOMONCA vonden dat Herman Strauss als belangrijke en sociaal bewogen bewoner, geëerd moest worden met een eigen park. De firma Tractor Del Norte kreeg toestemming het terrein rondom de eerste woning van de Joodse gemeenschap tot een natuurpark te veranderen. De ecologische Stichting SOMONCA zorgde voor de inheemse planten, struiken en bomen. Het park en monument zullen in de toekomst voor scholieren als leerstof gebruikt worden om de leerlingen te tonen wat de inheemse planten en bomen van de Dominicaanse Republiek zijn.
Uiteraard kunnen bewoners natuurlijk gebruik maken van bankjes om te genieten van de bloemenpracht van het parkje.

Mulatta
Deze voornoemde eerste woning werd in 1938 door de Stichting DORCA voor Joodse vluchtelingen gebouwd. De Dominicaanse Republiek was het enige land in de wereld dat toezegde 200.000 joodse vluchtelingen te willen opnemen. Uiteindelijk konden slechts een 700 Joden er een veilig heenkomen vinden. Uit de Joodse nederzettingen die aan de Noordkust werden gevestigd ontstond later de badplaats Sosúa. Veel Joodse families zijn na de oorlog weer naar de USA of Israël vertrokken, maar de familie Kirchheimer, Katz, Hess en Strauss onder andere, bleven in Sosúa en werden invloedrijke en geziene bewoners van de gemeenschap. Dus mandag 9 november werd door Herman Strauss het park plechtig in gebruik genomen door het onthullen van een plaquette en het planten van enige bomen. De 9e november was ook gekozen omdat op die datum in 1938 de Kristalnacht, de door Hitler en Goebels opgezette progrom tegen de Joodse gemeenschap en Joodse bezittingen werd uitgelokt. Het gevolg was dat in die ene nacht van (8 op 9 november) barbaars geweld resulteerde in de dood van 91 Joden, terwijl honderden zwaar gewond raakten. Duizenden werden vernederd, angstig gemaakt en zelfs gevangen gezet in concentratiekampen die speciaal voor dat doel waren gebouwd. In deze kampen werden ze blootgesteld aan de meest barbaarse behandelingen. Meer dan 7,000 Joodse zaken werden vernield of in de brand gestoken terwijl in het gehele land meer dan 175 synagogen ook door brand verwoest werden, of op andere manier werden vernield.

Herman Strauss park
Het werd de brandweer verboden om deze branden te blussen.
Dit was de aanleiding dat veel Joden naar het buitenland vluchten en waarvan 700 dus een nieuw tehuis in de Dominicaanse Republiek vonden. Ook de familie Strauss ontvluchtte Duitsland en kwam via omwegen in 1948 in Sosúa aan waar zij de het huis in Mulatta konden betrekken.
De plaquette die door Herman Strauss met hulp van Bennie Katz, werd onthult, laat een versplinterd Davidsster zien dat wijst naar de verschrikkingen van de kristalnacht. Maar aan de andere kant van de plaquette staat een hoopvolle boodschap dat de Dominicaanse Republiek een nieuwe toekomst voor de Joodse vluchtelingen inhield. Hier was geen racisme, discriminatie en werd je alleen beoordeeld op je gedrag, je mens zijn. Met de opening van dit Herman Strauss park eert de Sosúa gemeenschap de inzet van Joodse families en in het bijzonder de familie Strauss, voor hun inzet tot ontwikkeling en toekomst van de badplaats Sosúa.
www.blip.tv

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 17:57

Kijk eens of het nu beter is ? Heb hem gemoduleerd ! Speciaal voor Edelachtbare (mist hij niets ! ) :roll: :roll: :roll: 8)

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 17:58

Garry-Sosua schreef:Kijk eens of het nu beter is ? Heb hem gemoduleerd ! Speciaal voor Edelachtbare (mist hij niets ! ) :roll: :roll: :roll: 8)
Hij is TOP! :lol: :lol:

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 17:58

Goed verslag..en bedankt voor de smallere tekst :wink:

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 18:00

Dat zeg ik.. :lol: :lol: Veel beter zo.. :wink:
Anders krijgen we straks massaal een muisarm.. :roll: :wink:

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 18:20

Als jullie WWWBLIPTV indrukken , daarna bij "zoek" herman strauss intikken , zien jullie beelden van dit park in aanbouw.
De man met het groene sweater en pet ben ik , dan weten jullie wie ik ben als ik mail.
Mij viel de eer ten beurt om architect te zijn van dit park en monument , samen met Gerard Mulder ook een "gevluchte" Nederlander door de ellende daar bij jullie.

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2010 18:36

Ik moest wel lachen om die grond...Eerst gooit hij er die puingrond op en ik ging me echt afvragen of het misschien toch heel vruchtbaar zou zijn ..tot ik jullie reactie ook zag.. :wink: :lol:
Zelf even afmaken haha.. :P

Gast

Bericht door Gast » 17-01-2010 16:20

Afbeelding


Allerheiligen!

In de vroege morgen van de 1e november

wordt een man wakker

en kust zijn vrouw op Haar Haar borsten en vagina.

De vrouw wordt wakker

nl Vraagt:

Wop ben jij aan het doen??

zegt de man:

Het is vandaag Allerheiligen

en ik kus alles wat me heilig is ..

Het wordt 4 mei,

de vrouw wordt wakker

en begint de penis van de man te kussen.

Vraagt de man:

Wat doe jij nou???

zegt de vrouw:

Het is vandaag toch

Dodenherdenking????[
img][/img]

apu
veteraanlid / oudgediende
veteraanlid / oudgediende
Berichten: 5424
Lid geworden op: 14-10-2009 21:11

Bericht door apu » 17-01-2010 17:33

Het is een goeie.
Afbeelding
Het leven is kort,maar positief denken duurt langer.

Gast

Bericht door Gast » 17-01-2010 17:34

:wink: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie